مرکز تخصصی سواد فضای مجازی

مرجعی برای مربیان و والدین به منظور تجهیز دانشی و مهارتی در حوزه سواد فضای مچازی

مرکز تخصصی سواد فضای مجازی

مرجعی برای مربیان و والدین به منظور تجهیز دانشی و مهارتی در حوزه سواد فضای مچازی

یادگیری برنامه نویسی را همین حالا شروع کنید!

دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۳۸ ق.ظ

🌀برای کدنویس شدن لازم نیست که بسیار فنی و یا یک ریاضیدان باشید!

🌀امروز قصد داریم شما رو به یک موضوع بکر و تازه آشنا کنیم؟؟؟

🌀مثل آب خوردن کودکان (8 تا 12 سال )خود را برنامه نویس کنید؟؟؟

🌀مثل ساختن لگو بدون نیازبه نوشتن حتی یک خط کد کودکان خود را برنامه نویس کنید؟

مقدمه : 
برنامه‌نویسی یک مهارت هیجان‌انگیز است که یادگیری آن در سنین کودکی آسان‌تر بوده و جذابیت بیشتری نیز دارد. شاید فرزند شما هیچ علاقه‌ای به نوشتن الگوریتم‌های پردازشی نداشته باشد اما مسلما طراحی یک سایت یا یک بازی برای او بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

 آیا تا به حال اندیشیده‌اید که کودکان ما چگونه باید با علم کامپیوتر آشنا شوند؟ چیزی بیش از توانایی انجام بازی‌های کامپیوتری؟ دنیای آینده دنیای دیجیتال و کامپیوتر است. دنیای فناوری، دنیای اطلاعات. دنیایی که در آن اشخاصی در صدر قدرت خواهند بود که توانایی استفاده از این تکنولوژی را داشته باشند. اما چگونه باید این علم را به کودکان خود بیاموزیم؟ واضح است که برای آموختن نحوه استفاده بهتر از هر وسیله‌ای باید از چگونگی عملکرد آن اطلاع داشته باشیم. کامپیوترها به وسیله برنامه و نرم افزارها وظایف خود را انجام می‌دهند. بنابراین شاید یک راه حل خوب آموزش برنامه نویسی به کودکانمان باشد.

 همون طور که می دونید دنیای امروز دیگه پر شده از وسایل و گجت های هوشمند و فناوری های نوین ، همه چیز تبدیل شده به حالت دیجیتال و امروز اگر کسی با  رایانه و اینترنت آشنایی نداشته باشه کاملا #بی_سواد محسوب می شه، اما موضوع چیه و چرا دارم این موضوع رو بررسی می کنیم؟

🔳 موضوع اصلی امروز ما آموزش برنامه نویسی به کودکان هست، بله کودکان راستش رو بخواین شاید برای ما یکم سخت باشه که بخوایم برنامه نویسی رو به کودکان آموزش بدیم، اما باید این واقعیت رو قبول کنیم که برنامه نویسی تاچند سال آینده حرف اول رو در دنیا می زنه و اگر بخوایم نسل قوی داشته باشیم باید از همین امروز شروع کنیم ، از همین امروز …



🔳 برنامه نویسی برای کودکان بایستی دارای ویژگی های خاصی باشه که در ادامه مبحث به اون ها اشاره خواهیم کرد. از اونجایی که ضرورت یادگیری زبان های برنامه نویسی برکسی پوشیده نیست باید بگم که در جدیدترین تحقیقات به عمل اومده برنامه نویسی مفهومی بهترین روش یادگیری برنامه نویسی شناخته شده اند.


🔳 در واقع در این روش ها کودک یا افرادی که تا کنون برنامه نویسی نکردند با استفاده از یک سری مفاهیم و قرار دادن اون ها در کنار هم تلاش می کنند تا بتونن برنامه های مد نظر خودشون رو تولید کنند. در اصل این برنامه ها در دنیای واقعی کاربرد آنچنانی ندارند اما برای آشنایی افراد با مفاهیم برنامه نویسی بسیار کاربردی هستند.


#نقطه_شروع_کجاست؟


🔳 برای شروع و پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدم که Scratch ساده تر، مفیدتر و قابل فهم تر است.بهتره که کودکان ما هم به زودی زود با این زبان های برنامه نویسی آشنا بشن، ما تمام تلاش خودمون رو خواهیم کرد تا بتونیم این موضوع رو همگانی کنیم امید به خدا و به یاری دوستان …


🌀 برنامه نویسی ساده با  زبان برنامه‌نویسی تصویری Scratch:


🔳این نرم افزار محیط بسیار ساده ای رو برای کودکان و افرادی که تا کنون با برنامه نویسی آشنایی نداشتن آماده می کنه، یادگیری مفاهیم برنامه نویسی به این روش بسیار ساده و روان خواهد بود و کودکان بدون هیچ گونه دغدغه و نگرانی از سختی برنامه نویسی می توانند به راحتی برنامه نویسی رو فرا بگیرند.

https://goo.gl/uePSk5

🔳محیط این برنامه از چندین بخش کوچک و ساده تشکیل شده است. یک قسمت برای نمایش کارهایی است که شما انجام داده اید، یک قسمت در سمت راست صفحه وجود دارد که در واقع قطعات کد و انیمیشن هستند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. فقط کافی است نمونه های کد را وارد صفحه کنید همه چیز به سادگی آب خوردن است …


🌀 نسخه ۱٫۴ این نرم افزار برای سه سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس آماده شده و به صورت رایگان از اینجا قابل دانلود خواهد بود.


http://scratch.mit.edu/scratch_1.4


🔳به هر حال به نظر باید خیلی سریع شروع کنیم و تلاش کنیم که کودکان که از هوش بالایی برخوردار هستند به سرعت بتونن برنامه نویسی رو فرا بگیرن، در این راه هر کس بتونه پیش قدم بشه در کنار اینکه به کودکان این مرز و بوم کمک کرده، می تونه برای خودش هم منافع زیادی رو کسب کنه.


لینک نسخه آنلاین برنامه نویسی اسکرچ :https://scratch.mit.edu/

کتاب آموزشی اسکرچ:https://en.wikibooks.org/wiki/Scratch


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۳۸ ق.ظ
  • حمید صدیق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی