مرکز تخصصی سواد فضای مجازی

مرجعی برای مربیان و والدین به منظور تجهیز دانشی و مهارتی در حوزه سواد فضای مچازی

مرکز تخصصی سواد فضای مجازی

مرجعی برای مربیان و والدین به منظور تجهیز دانشی و مهارتی در حوزه سواد فضای مچازی

با "کودکان دیجیتالی" خود چگونه رفتار کنیم؟

چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰ ب.ظ

با فراگیر شدن استفاده از ابزارهای ارتباطی، چالش بزرگی که بسیاری از والدین با آن روبرو هستند، نحوه ورود فرزندانشان به دنیای دیجیتال است در این زمینه رعایت چند نکته از سوی والدین الزامی است.

کودکان دیجیتال

 امروزه پدر و مادرها با چالش بزرگی در رابطه با فرزندانشان روبرو هستند؛ اینکه چگونه به فرزندانشان علم استفاده از کامپیوتر را بیاموزند، چه برنامه هایی از نظر سنی برای کودکانشان مناسب است، چگونه از دیدن محتوای نامناسب و اعتیاد اینترنتی که در حال گسترش است، جلوگیری کنند، چگونه از اطلاعات و پولهایشان در برابر سهل انگاری و بی دقتی فرزندان محافظت کنند و بسیاری سوالات از این قبیل که در اینجا به آن پاسخ داده می شود.


آزمایشگاه امنیت کسپرسکی در این زمینه توصیه هایی را برای  والدین کودکان در سنین خاص از بدو تولد تا ۵ سالگی، ارائه کرده است که می تواند برای تمامی والدین در جهت رویارویی با پدیده دنیای دیجبتال مفید باشد.

از تولد تا دو سالگی: اولین گام به دنیای دیجیتال


کودکان زیر سه سال ادراک بی نظیری نسبت به محیط پیرامون خود دارند. همه چیز به طور کامل برای آنها تازگی دارد و تنها با یکبار تلاش برای یادگیری تکنولوژی می توانند آن را به طور عجیبی فراگیرند. آنها در همان ابتدای تولد با تکنولوژی شروع به تعامل می کنند و تکنولوژی آنان را به سمت خود می کشد. اینگونه کودکان را که از نوپایی با تکنولوژی درگیر می شوند «کودکان تکنولوژی» می نامند. در حالی که ممکن است خیلی از شما در سنین بالاتری با تکنولوژی آشنا شده و با آن خو گرفته اید.


در این سن، کودک هنوز قادر به تایپ کردن، گشت و گذار در اینترنت یا نصب برنامه نیست. از یک طرف هم دنیای دیجیتال هیچ استفاده ای برای کشف و تحقیق توسط کودکان نوپا ندارد. البته شما باید در هر صورت مراقب فرزندان خود و رفتار آن ها باشید، ممکن است به صورت اتفاقی به دستگاه شما و یا اطلاعات ذخیره شده آسیب بزنند.


محافظت به چه معناست؟


چیزی که شما به عنوان اولین اولویت برای حفاظت از دستگاه نیاز دارید به این شرح است: در این سن، کودکان نه تنها عادت دارند که دستگاه را به طور تصادفی به زمین بیندازند، بلکه این هدف را با منظور انجام می دهند و این مقتضای سن آن ها است. کاملا آشکار است که انگار بسیاری از والدین تهدیدات آن را به راحتی فراموش می کنند. یک کیف محافظ و یک محافظ برای صفحه نمایش تهیه کنید و سعی کنید تفریح کودک خود را با یک گوشی هوشمند و یا یک تبلتی که دسترسی آن تا حد امکان محدود شده است، آغاز کنید. بهترین مکان در هنگام بازی کودکان، قرار دادن آن ها بر روی فرش نرم و یا تخت بزرگ است.


برنامه ای به منظور جلوگیری از اجرای اپلیکیشن ها (بدون دسترسی قبلی) نصب کنید و آن را تا قبل از اینکه دستگاه را برای بازی به فرزندتان بدهید، اجرا کنید. حتی اگر کودک به طور اتفاقی کارتون در حال پخش را متوقف کند، فقط این اپلیکیشن در دسترس خواهد بود.


چه چیزهایی را باید به فرزندان بگوییم و نشان دهیم؟


هرگز از نشان دادن تبلت و یا گوشی هوشمند به کودکتان دریغ نکنید. زندگی آینده آنها حول تکنولوژی در حال رشد خواهد بود. این یک شانس برای کودکتان خواهد بود، زیرا که این تکنولوژی یک جنبه عادی از زندگی روزمره است و بهتر است آن را از کودکی فراگیرد.


البته افراط نکنید. کودک نوپا باید درک کند که دستگاه یک اسباب بازی نیست، البته این تعریف به عهده پدر و مادر است و آن ها در تفهیم این موضوع به فرزندان، نقش اصلی را ایفا می کنند.


بهتر است از همین سن، صحبت کردن با کودکتان را آغاز کنید و به او یادآور شوید که نباید طولانی مدت مشغول بازی کردن و دیدن کارتون شود. یکبار تذکر برای کودک دو ساله کافی است تا نسبت به این موضوع محتاطانه رفتار کند و این تذکر باعث می شود کودکان در سنین بالاتر در این رابطه کمتر سرپیچی کنند.


سعی کنید به فرزندتان بگویید که دستگاه قابل شکستن است و باید با احتیاط از آن استفاده کرد.


از سه تا پنج سالگی:آموزش برای پیش دبستان


اگر فرزندانتان شانس بازی کردن با تلفن هوشمند را تا قبل از سه سالگی داشته باشند، در سالروز تولد سه سالگیشان می توانند شما را با مهارت هایشان غافلگیر کنند. آنها می توانند خود به تنهایی یک بازی را شروع کرده یا اینکه عکس ها را سریعا بیاورند. به احتمال زیاد در سن یک یا دو سالگی کودک نوپای شما، با اینگونه توانایی ها رشد کرده پس بهتر است آدرس بار جستجوها را کنترل و آنها را دنبال کنید.


محافظت به چه معناست؟


ممکن است کودکان پیش دبستانی اعتیاد خفیفی به بازی کردن در فضای مجازی داشته باشند. در این مورد، بهترین راه محدود کردن زمان بازی کودکان است. یک ویژگی خاص در ساخت کنسول های بازی و برنامه های کنترلی پدر و مادر که بر روی موبایل و کامپیوتر هایشان هست وجود دارد که می تواند برای کنترل زمان بازی فرزندان مفید واقع شود.


در سن چهار سالگی، بچه به طور ناخودآگاه قادر به کشف ویژگی های خرید یا همان خرید برنامه بر روی گوشی ها می شود. ما توصیه می کنیم که شما خرید اپلیکیشن ها را غیر فعال و احراز هویت خود را برای خرید در فروشگاه های برنامه فعال کنید. اگر هم شما و هم کودکتان از دستگاهی مانند اپل استفاده می کنید، یک ویژگی مفید به نام FamilySharing (اشتراک گذاری خانواده ) وجود دارد که در آن هرگونه اقدام برای دانلود اپلیکیشن در فروشگاه اپل (App Store ) نیاز به تایید پدر و مادر دارد و توسط آنها فعال می شود.


از کنسول های خاص، دستگاه های هوشمند و این نوع تنظیمات استفاده کنید یا از برنامه های کنترل والدین برای محدود کردن بازی یا نرم افزار هایی که برای سن های بالاتر است، بهره ببرید.


اگر کودک شما به پیش دبستانی می رود و با خود گوشی هوشمند به همراه می برد، از برنامه های کنترل والدینی استفاده کنید که موقعیت جغرافیایی فرزندانتان را به شما نشان می دهد. این به شما کمک می کند تا هر لحظه ای که بخواهید کودکتان را در هرجای که قرار دارد را کنترل کنید. حتی شما قادرید گوشی گم شده او را مکان یابی کنید.


چه چیزهایی را باید به فرزندان بگوییم و نشان دهیم؟


هنگامی که دستگاه کودکتان را برای استفاده از بازی محدود کرده اید، برای او شرح دهید که که چرا زمان را محدود کرده اید و به او بگویید که دستگاه شما هم نیاز به استراحت دارد.


برنامه های آموزشی و کتاب های تعاملی را به فرزندان خود معرفی کنید، استفاده از برنامه های آموزشی را با استفاده از تلفن های هوشمند به آنها بیاموزید.


با یکدیگر از تلفن های هوشمند، تبلت و کامپیوتر استفاده کنید. هنگام بازی، به فرزندتان اجازه دهید جزئیات بازی را برای شما شرح دهد یا اینکه کتاب های تعاملی را با یکدیگر مطالعه کنید. دستگاه جداگانه ای نباید برای فرزند در خانواده وجود داشته باشد. فقط از آن برای به عنوان یک کانال اضافی برای یک کار شخصی استفاده کنید.


پیشنهاد فعالیت های دیگری نیز در کنار بازی یا تماشای کارتون به فرزندانتان دهید. اینگونه فعالیت ها باعث اعتیاد می شود زیرا که کودک نمی داند فعالیت های دیگری هم برای سرگرمی اش وجود دارد. بهتر است که فرزند خود را برای پیدا کردن سایر فعالیت های فراگیر در سراسر دنیای دیجیتال، فعال کنید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰ ب.ظ
  • حمید صدیق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی